Toimintaympäristö PDF Tulosta

Leila Siukola-Turpeinen, lastentarhanopettaja

Toimintaympäristö

Fyysisen toimintaympäristön tarkka suunnittelu ja toteutus on yksi tärkeä tekijä, kun halutaan lasten kiinnostuvan tutkimaan, havainnoimaan, oppimaan ja oivaltamaan uusia matemaattisia asioita.

On hyvä kerätä kaikki matematiikan opetusmateriaali omaan paikkaan esimerkiksi "matikkahyllyyn". Peleille voidaan varata oma tilansa, muille matematiikan välineille omansa.

Tavaroiden tulee olla selkeässä järjestyksessä, houkuttelevasti esille asetettuina ja helposti lasten itse otettavissa. Silloin ne myös löytävät tiensä takaisin omalle paikalleen käytön jälkeen.

Esiopetuksen aikana lapsilla on paljon aikaa tutustua myöhemmin koulussakin käytettäviin välineisiin. Vapaa rakentelu, leikkiminen ja puuhaaminen ovat tärkeitä orientoivia toimintoja, joiden avulla välineet tulevat lapsille tutuiksi ja mieluisiksi "työvälineiksi" myös koulua varten.

On hyvä ohjata lasta jo tässä vaiheessa siihen, milloin ja miten välineitä voi ottaa hyllystä, kuinka paljon voi ottaa kerralla, minne välineet voi viedä, mitä niillä voi tehdä, miten ne palautetaan paikoilleen ja miten toisen omaa puuhaa kunnioitetaan.

Kaikkialla ei ole tilaa kaikille matikkavälineille hyllyssä yhtä aikaa tai sisältöä halutaan vaihtaa muuten eri sisältöalueiden tai teemojen mukaan. Välineistöä vaihtamalla säilytetään lasten mielenkiinto ja uteliaisuus.

Viimeksi päivitetty 11.12.2008 15:32